biznesowi
0
Jesteś zalogowany jako: Adam Kowalski
Wróć

Zielone centra handlowe – czyli o ekologicznych rozwiązaniach w galeriach

16.08.2018

W dzisiejszych czasach bycie eko jest jak najbardziej w modzie. I bynajmniej nie chodzi jedynie o segregowanie odpadków czy wybieranie rowerowej wycieczki zamiast podróży samochodem. Z bardziej przyjaznych dla naszej planety rozwiązań coraz chętniej korzystają również projektanci dużych obiektów handlowych

System certyfikacji wielokryterialnej – rodzaje ekologicznych certyfikatów w Polsce

W Polsce można ubiegać się o cztery specjalne certyfikaty przyznawane przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego. Instytucja ta jasno określa, jakie kryteria musi spełniać budynek, aby mógł być określany mianem zrównoważonego. Przede wszystkim musi on rozsądnie podchodzić do zużycia energii oraz wody. Ponadto istotne jest wytwarzanie przez centrum jak najmniejszej ilości odpadów, przy jednoczesnej maksymalizacji materiałów poddanych recyklingowi. Według PSBE ekologiczne galerie handlowe powinny mieć możliwość dostosowania do stale zmieniających się warunków środowiska, a więc mają być wykonane z materiałów na tyle trwałych, żeby umożliwiały „adaptację do zmian”. Do przyjaznego środowisku podejścia wlicza się również odpowiednie traktowanie klientów. Chodzi głównie o ich samopoczucie, które znacznie poprawia na przykład duża ilość naturalnego światła dziennego oraz rzecz jasna nieszkodliwe materiały budowlane.

Instytucja ta podkreśla, że najważniejsze zarówno dla inwestora, jak i projektantów budynku jest przyjęcie odpowiednio zaplanowanej strategii. Pomocny w realizacji tego planu może okazać się system certyfikacji wielokryterialnej – certyfikaty nie tylko potwierdzają skuteczne wykonanie ustalonych celów, ale również pomagają kontrolować postępy w przedsięwzięciu. BREEAM ocenia wpływ danego budynku na środowisko. W tym celu bierze pod uwagę wiele rozmaitych kryteriów, takich jak jego konstrukcja czy dostępność transportowa. We współczesnym budownictwie jest już właściwie standardem stosowanym przez inwestorów i deweloperów. DGNB to z kolei certyfikat niemiecki. Obejmuje on sześć obszarów – ekologię, ekonomię, technologię, lokalizację, procesy oraz czynnik społeczno-kulturowy. Istnieją dwa podstawowe wymogi, których niespełnienie całkowicie wyklucza dalszą certyfikację – budynek musi koniecznie zapewniać udogodnienia osobom niepełnosprawnym, a także utrzymywać odpowiednią ilość związków organicznych w powietrzu. Z kolei HQE ma stanowić swego rodzaju potwierdzenie, że założenia przyjęte w dążeniu do uczynienia budynku jak najbardziej zrównoważonych zostały osiągnięte.

Jednym z najdokładniejszych systemów certyfikacyjnych jest LEED. Poprzez swoje dokładnie sprecyzowane standardy oraz skuteczny system oceny postępu w ich realizacji stanowi on duże udogodnienie przy ekologicznym budowaniu oraz użytkowaniu centrum handlowego. LEED zakłada podział na 7 kategorii, a także wiele podkategorii. Wymagania te są punktowane przy wykorzystaniu sytemu zero-jedynkowego. Podobnie jak DGNB ten system również posiada tzw. wymagania krytyczne, bez których niemożliwa jest dalsza ocena budynku. Są to m.in. zrównoważona lokalizacja, energia, materiały oraz wykorzystanie zasobów wodnych.

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego „Certyfikacja zielonych budynków w liczbach 2017”, Polska jest niekwestionowanym liderem certyfikacji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – aż 48 procent pozytywnie sklasyfikowanych budynków znajduje się w naszym kraju. Zgodnie z danymi z marca 2017 roku, w Polsce łącznie przyznanych zostało 551 certyfikatów. Zarówno wśród obiektów już funkcjonujących, jak i tych znajdujących się w fazie budowy liderem w liczbie przyznanych certyfikatów są biura, z 66,3 procenta udziału. Budynki handlowe uplasowały się na drugim miejscu z wynikiem 21 procent, co daje w sumie 86 placówek. Okazuje się, że certyfikacji można dokonać w zasadzie na każdym etapie funkcjonowania danego obiektu od fazy projektowej, aż po aktywne użytkowanie. Coraz więcej inwestorów decyduje się obecnie na rozpoczęcie zrównoważonego działania już od samego początku.

Zrównoważone zarządzanie obiektem handlowym

Współczesna architektura zakłada tworzenie obiektów, nie tylko atrakcyjnych pod względem estetycznym, ale również jak najbardziej funkcjonalnych. A jak dobrze wiadomo najbardziej ekonomiczne jest oszczędzanie. I właśnie z tym związane są rozmaite ekologiczne pomysły projektantów i właścicieli centrów handlowych. Istnienie mnóstwo sposobów na sprzyjanie matce naturze. Jednym z najłatwiejszych, jak również najbardziej opłacalnych jest wymiana oświetlenia. Coraz powszechniejsze jest stosowanie nowoczesnych i energooszczędnych żarówek LED. Klasyczna żarówka podczas swojej pracy zamienia na światło zaledwie 5 procent energii elektrycznej. W przypadku oświetlenia LED wartość ta może wynieść nawet 90 procent. Równie istotną zaletą tego typu oświetlenia jest długość czasu pracy – światłem LED możemy się nieprzerwanie cieszyć nawet do 45 tysięcy godzin, podczas gdy tradycyjna żarówka działa nawet kilkanaście razy krócej. Okazuje się więc, że wraz z wprowadzeniem energooszczędnego źródła światła do galerii handlowej, wydatki na energię elektryczną mogą spaść nawet o połowę.

Ze względu na koszty utrzymania całego obiektu odpowiednie zarządzanie mediami jest dla właścicieli centrów handlowych szczególnie istotne. Jeżeli bowiem będzie to robione w sposób umiejętny, wówczas istnieje spora szansa na szybkie zwrócenie się kosztów całej inwestycji. Dlatego też poza ograniczeniem zużycia energii elektrycznej obiekty handlowe starają się zminimalizować zapotrzebowanie na wodę czy gaz. W tym celu powstają specjalne systemy optymalizacji zużycia mediów. I tak do standardowego systemu kontroli zarządzania obiektem podłączone są liczniki pokazujące poziom zużycia poszczególnych mediów. Ich analiza pozwala na szybkie skorygowanie ewentualnych nadużyć oraz naprawę urządzeń, które pochłaniają zbyt wiele energii. Skutek? Ograniczenie zbędnych kosztów. Przydatne okazują się także czujniki automatycznego sterowania oświetleniem oraz technologia odzyskiwania ciepła z systemu wentylacyjnego.

Zielone dachy

Coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem jest umieszczanie na terenie obiektów tzw. zielonych dachów. Są to specjalnie zaaranżowane ogrody, znajdujące się na dachach wielkopowierzchniowych budynków handlowych. Stanowią one nie tylko świetną powierzchnię rekreacyjną, ale również idealny sposób na ograniczenie zużycia energii. Okazuje się bowiem, że w okresie zimowym mogą skutecznie zapobiegać utratom ciepła przez budynek. Latem natomiast eliminują nadmierne nagrzewanie się całego obiektu. W Galerii Północnej w Warszawie na dachu zaaranżowany został ogródek restauracyjny oraz miejsce do zabawy dla dzieci. Całą powierzchnie pokrywają specjalnie wyselekcjonowane gatunki roślin i krzewów, które z pewnością umilają klientom spędzany w galerii czas oraz przyczyniają się do jej atrakcyjnego wyglądu. Na skorzystanie z podobnego rozwiązania zdecydowali się również projektanci Galerii Młociny. Tam jednak oprócz zaplecza restauracyjnego powstała cała strefa rekreacyjna, a w niej m.in. boiska sportowe i ścieżka do biegania. Zimą natomiast na dachu zaaranżowane zostanie lodowisko.

Niektóre budynki decydują się również na umieszczenie na swoich dachach uli dla pszczół. Właśnie taka wyjątkowa pasieka w 2018 roku powstała na dachu centrum handlowego Wroclavia. W pięciu ulach umieszczono łącznie aż około 300 000 owadów. Obecność tak dużej ilości pszczół z czasem może mieć zbawienny wpływ na otaczającą obiekt handlowy roślinność oraz dostarczać okolicznym mieszkańcom dobrej jakości miodu – w miejskim środowisku produkt ten nie jest bowiem narażony na obecność pestycydów.

Inne ekologiczne rozwiązania

Wcale nie potrzeba kosztownych technologii, żeby centrum handlowe mogło w harmonii współistnieć z matką naturą. Czasem wystarczą do tego drobne zmiany, które jednak mogą mieć zbawienny wpływ na środowisko. I tak niektóre galerie handlowe do podlewania roślinności oraz spłukiwania wody w toaletach wykorzystują… zebraną wcześniej deszczówkę. Spotykane są również stacje do ładowania telefonów komórkowych, w których jednak potrzebną energię należy wytworzyć samodzielnie, za pomocą jazdy na specjalnych stacjonarnym rowerze. Wiele obiektów stawia na promowanie ekologicznych postaw wśród swoich klientów. I tak obecnie w większości galerii w strefach restauracyjnych możemy spotkać różnokolorowe pojemniki na odpady przeznaczone do ich segregacji. Coraz powszechniejsze jest także organizowanie specjalnych zbiórek baterii, plastikowych nakrętek czy elektrośmieci. Przyjazne środowisku podejście starają się również upowszechniać duże markety spożywcze. Obecnie w znacznej większości sklepów bez problemu znajdziemy działy z żywnością ekologiczną.

Ponadto, zgodnie z obowiązującymi od stycznia 2018 roku przepisami w przypadku plastikowych torebek została wprowadzona tzw. opłata recyklingowa. Początkowo ich cena miała wynosić 20 groszy, jeżeli jednak rozwiązanie nie poskutkuje mniejszą ilością zużycia torebek foliowych, wówczas wartość ta może wzrosnąć nawet do 1 złotego. Markety zadbały jednak o alternatywną metodę pakowania zakupów – w większości z nich przy kasach dostępne są torby papierowe bądź takie wielokrotnego użytku, np. wykonane z materiału. Jest to nie tylko rozwiązanie bardziej ekonomiczne od jednorazówek, ale również niezwykle praktyczne – torbę z dobrej jakości materiału ciężko będzie zniszczyć nawet przy dużej ilości zakupionych produktów. Bardzo ciekawym rozwiązaniem są tzw. sklepy bez opakowań. W tego typu lokalach wszystkie produkty przechowywane są w opakowaniach od producenta. Klient natomiast może przyjść na zakupy z własnym pojemnikiem wielokrotnego użytku lub nabyć taki w sklepie i wypełnić go dowolną ilością potrzebnych artykułów, np. mąki czy kaszy. W dużych sieciach handlowych tego typu rozwiązanie jest wykorzystywane w przypadku niektórych produktów jak np. orzechów, słodyczy, makaronów czy nawet mrożonek.

Miejmy nadzieje, że w obiektach handlowych będzie pojawiało się jak najwięcej przyjaznych środowisku inicjatyw. Będą one bowiem nie tylko korzystne finansowo dla całego obiektu, ale również dla samego klienta. Zakupy ze świadomością, że centrum wspiera i promuje zrównoważone postawy zawsze będą stanowiły dużo milsze doświadczenie.

Olga Konarzycka


Komentarze (0) Komentujesz jako - [zmień]

aby dodać komentarz, wpisz swój adres e-mail

WPROWADŹ SWOJE DANE, ABY DODAĆ KOMENTARZ

lub

Brak komentarzy. Twój może być pierwszy.

Zobacz wcześniejsze komentarze

Wróć