biznesowi
0
Jesteś zalogowany jako: Adam Kowalski
PL EN
Wróć

Polskie marki, które podbiły świat cz.II

06.03.2018

Wielu polskim firmom udało się odnieść sukces poza granicami kraju. Ich właściciele latami pracowali na obecną pozycję na rynku, a wszystko zawdzięczają starannej strategii, najwyższej jakości produktom i niezbędnej w biznesie wytrwałości

Pierwszą część artykułu znajdziesz TU

Kross

Firma powstała w 1990 r. jest czołowym producentem rowerów nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Prezesem i założycielem jest Zbigniew Sosnowski. Zaczynał on od prowadzenia małego sklepu, gdzie sprzedawał rowery marki Romet. Gdy firma zaczęła podupadać, Sosnowski postanowił zacząć importować gotowe rowery z Włoch. W 1995 r. otwiera własny zakład produkcyjny. W okolicach 2000 r. firma produkuje nawet 800 tys. rowerów rocznie, z czego 300 tys. eksportuje do Francji, Wielkiej Brytanii czy USA. Sosnowski zakłada także dobrze prosperującą firmę Zipp, zajmującą się sprzedażą skuterów oraz produkuje rowery dla francuskiej sieci sklepów sportowych, Decathlon. W 2007 r. firma przechodzi kryzys, jednak udaje jej się wyjść na prostą – sprzedaje markę Zipp oraz zrywa współpracę z Decathlonem. Sosnowski inwestuje w dział badań i rozwoju, gdzie zatrudnia szereg inżynierów zajmujących się monitorowaniem rynku.

W 2008 r. firma odpowiada już za 20 procent całego europejskiego rynku rowerów. I chociaż od czasu rekordowej sprzedaży z 2005 r. –  wynoszącej 900 tys. egzemplarzy – wyniki nieco się pogorszyły, to wciąż utrzymują się w granicach 750 tys. sztuk rocznie. Dzięki starannym badaniom rynku Kross dzieli swoje produkty na segmenty – m. in miejskie, górskie, szosowe czy trekkingowe. Produkcja – a właściwie składanie jednośladów z gotowych komponentów – wciąż odbywa się w Przasnyszu.

Dziś firma produkuje i sprzedaje ok. 300 tys. rowerów rocznie. Towary eksportuje do 40 krajów świata, takich jak Niemcy, Włochy czy Hiszpania. Prowadzi też drużynę kolarstwa górskiego Cross Racing Team, której zawodniczki mogą pochwalić się światowymi sukcesami. W 2017 r. Kross sfinalizował transakcję przejęcia prestiżowej holenderskiej marki Multicycle. Specjalizowała się ona w produkcji rowerów elektrycznych, więc doświadczenie jej pracowników w tej dziedzinie z pewnością okaże się przydatne dla polskiej firmy. Na 2018 r. Kross planuje wprowadzenie do sprzedaży siedmiu elektrycznych rowerów trekkingowych. Wciąż są to propozycje na tyle innowacyjne, że mogą znacznie zwiększyć eksport.

CCC

Polska sieć sklepów obuwniczych powstała w 1996 r. jako Firma Handlowa „Miłek”. Pierwsze sklepy  otwierała pod nazwą „Żółta Stopa”. Dopiero w 1999 r. zarejestrowano markę CCC, której pełna nazwa brzmi „Cena Czyni Cuda”. CCC zanotowało stosunkowo szybki rozwój w Polsce – w grudniu 2005 r. firma po raz pierwszy w swojej historii wyprodukowała milion par butów w ciągu roku.

Firma od 2004 r. konsekwentnie rozszerzała swoją działalność na rynki zagraniczne. CCC rozwija się poprzez tworzenie zależnych spółek, które zajmują się organizacją sieci i  sprzedaży produktów na terenie innych państw. Pierwsza taka spółka poza granicami Polski powstała w Czechach w 2012 r. Przez kolejne lata firma stale kontynuowała ekspansję, niemalże co roku rozpoczynając działalność na nowym rynku. Tym sposobem odziały CCC obecne są m.in. na Słowacji, w Austrii, Niemczech, Bułgarii czy Rosji. W 2016 r. firma stała się właścicielem 75 proc. udziałów w spółce eobuwie.pl S.A i tym samym rozpoczęła sprzedaż internetową.

Prezes firmy Dariusz Miłek swoją przygodę z biznesem zaczynał od sprzedaży ubrań na bazarze. Dziś prowadzi największą firmę obuwniczą w Europie Środkowej. CCC jest obecna już w 16 krajach Europy, gdzie posiada łącznie 889 oddziałów. Warta prawie 12 mld złotych, swoją popularnością ustępuje jedynie niemieckiemu Deichmannowi. Jest praktycznie bezkonkurencyjna na Ukrainie, a niedługo może stać się największą siecią obuwniczą w Czechach. Firma jest posiadaczem centrum logistycznego w Polkowicach, która jest jej największą inwestycją firmy. W momencie otwarcia w 2011 r. była również największą tego typu inwestycją w Europie Środkowej z powierzchnią liczącą 23 050 m kw. W 2017 r. CCC podpisało wstępne porozumienie z wieloletnim partnerem franczyzowym z Rumunii – firmą Peeraj Brands International SRL. Zakłada ono na razie częściowe przejęcie przez polską firmę kontroli nad działalnością w Rumunii oraz otwarcie nowych lokali w Gruzji i Kazachstanie.

CD Projekt

To grupa kapitałowa z branży gier wideo. Zajmuje się ona zarówno produkcją gier w ramach studia deweloperskiego CD Projekt Red, jak również ich dystrybucją. Firma powstała w 1994 r. i początkowo zajmowała się sprowadzaniem oprogramowania z USA do Polski, a następnie jego sprzedażą. CD Projekt rozwijał się w dość szybkim tempie i już dwa lata po rozpoczęciu działalności został pierwszą firmą w kraju wydającą gry z polskimi napisami i udźwiękowieniem, co okazało się komercyjnym strzałem w dziesiątkę. Właściciele spółki, Marcin Iwiński i Michał Kiciński zawsze marzyli jednak o produkcji autorskich gier. W 2003 r. pojawił się pomysł stworzenia gry opartej na kultowej już powieści Andrzeja Sapkowskiego, „Wiedźmin”. Tak też powstała osadzona w świecie przedstawionym sagi gra RPG. Cztery lata później wydano jeszcze poważniejszą produkcję – pierwszą pełnometrażową grę „Wiedźmin”, a w 2011 r. sequel produkcji, zatytułowany „Zabójcy królów”. Obydwie gry zostały ciepło przyjęte zarówno przez fanów, jaki i krytyków. Jednak prawdziwym fenomenem stała się trzecia część serii – „Wiedźmin. Dziki Gon” wydana w 2015 r.

Gra odniosła niesamowity komercyjny sukces i zapewniła CD Project nie tylko światowy rozgłos, ale i renomę w branży. Została bowiem zrealizowana na najwyższym poziomie, który zadowalał graczy zarówno pod względem wizualnym, jak również jakością rozgrywki. Dodatkowo CD Projekt prowadzi atrakcyjną politykę wobec graczy, bogatą w wiele darmowych dodatków i innych ulepszeń dotychczasowej rozgrywki. Od światowej premiery gry wydano do niej w sumie dwa dodatki – „Serce z Kamienia” oraz „Krew i Wino”. Pierwszy z nich został przez amerykański serwis Metacritic uznany za jeden z najlepszych dodatków do gier wszechczasów. Łącznie na całym świecie produkcja przyniosła studiu aż 300 różnych nagród i wyróżnień, w tym tytuł „Najlepszej gry roku” oraz najlepszego studia na prestiżowych amerykańskich The Game Awards 2015 r. Branżowy blog „BOTY Picks”, który gromadzi dane statystyczne dotyczące gier stwierdził nawet, że na ich podstawie „Dziki Gon” można śmiało uznać za najlepszą grę wszechczasów.

Cała produkcja gry oraz akcja promocyjna kosztowała studio 306 mln zł. Oprócz oryginalnego polskiego dubbingu została ona wydana jeszcze w sześciu różnych wersjach językowych w tym m.in. po angielsku, francusku, japońsku i rosyjsku. W pierwszym kwartale 2017 r. firma odnotowała 99,3 mln złotu zysku ze sprzedaży, co daje 14-procentowy wzrost. Niemalże trzy czwarte odnotowanych zysków stanowią tantiemy ze sprzedaży trzeciej części serii „Wiedźmin. Dziki Gon” oraz powstałych do niego dodatków. Warto również dodać, że 1 marca 2018 r. CD Projekt został pierwszym przedstawicielem branży gier wideo, którego akcje wejdą do indeksu WIG 20. Obecnie CD Projekt pracuje nad nową produkcją „Cyberpunk 2077”, która może się ukazać jeszcze w 2018 r.

Olga Konarzycka

 


Komentarze (0) Komentujesz jako - [zmień]

aby dodać komentarz, wpisz swój adres e-mail

WPROWADŹ SWOJE DANE, ABY DODAĆ KOMENTARZ

lub

Brak komentarzy. Twój może być pierwszy.

Zobacz wcześniejsze komentarze

Wróć