biznesowi
0
Jesteś zalogowany jako: Adam Kowalski
Wróć

Intensywna końcówka roku, solidne perspektywy na 2017

09.01.2017

Do końca roku wielkość rynku powierzchni handlowej w Polsce powinna osiągnąć 11,26 mln m kw. Według najnowszego raportu Poland Retail Market View Q4 2016 przygotowanego przez firmę CBRE bilans nowych otwarć na koniec roku 2016 to 17 nowych obiektów i 12 rozbudów, które w sumie wzbogacą rynek o prawie 390 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego aż 73 proc. (ponad 280 tys. m kw.) zaplanowano na ostatni kwartał 2016

Najważniejsze projekty oddane do użytku w 2016 roku to Centrum Posnania w Poznaniu (99 tys. m kw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. m kw.), Navigator w Mielcu (25 tys. m kw.), Galeria Wołomin w Wołominie (23,5 tys. m kw.), Galeria Głogovia w Głogowie (21 tys. m kw.), Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim (16 tys. m kw.), rozbudowa Galerii Sudeckiej (15 tys. m kw.) oraz Centrum Handlowe HIT w Nowym Dworze Mazowieckim (15 tys. m kw.).

Przyrost nowej powierzchni handlowej w 2016 był mniej dynamiczny niż miało to miejsce w latach poprzednich. W najbliższym czasie możemy spodziewać się, że trend związany z rozbudowami i modernizacjami istniejących obiektów będzie rósł na znaczeniu. Mamy do czynienia z coraz większym nasyceniem powierzchnią handlową, na rynku jest coraz mniej miejsca na nowe projekty, a wiele centrów handlowych starszej generacji poszukuje możliwości umocnienia swojej pozycji na rynku i odświeżenia oferty.

W budowie znajduje się obecnie około 558 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Widzimy solidne perspektywy na 2017 rok – całkowita podaż powinna w przyszłym roku być 20 proc. wyższa niż w 2016, biorąc pod uwagę jedynie te projekty, które już są w budowie. Powstaną nowe projekty, ale ze względu na rosnącą konkurencję nowoczesnych centrów handlowych budowanych w zgodzie z najnowszymi standardami, duża część starszych obiektów też będzie musiała przejść znaczące zmiany w najbliższej przyszłości – mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora, Dział Doradztwa i Badań Rynku, CBRE.

Polski rynek jest wciąż atrakcyjny dla rozwoju zagranicznych sieci. Oprócz ekspansji dobrze znanych na rynku marek, w 2016 roku popyt na powierzchnię handlową był również generowany przez nowe marki dopiero wchodzące do Polski. W tym roku ponad 41 proc. nowych graczy to marki luksusowe, co mogłoby dowodzić o optymistycznym nastroju panującym na rynku. Niespodziewanie z rynku wycofały się Delikatesy Alma – jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, stwarzając w ten sposób okazję dla nowego operatora do wkroczenia na polski rynek.

Pewien niepokój na rynku handlowym mogą wzbudzać zaplanowane nowe regulacje prawne. Od września 2016, w kraju miał zostać podatek od handlu detalicznego, rząd jednak zawiesił stosowanie tego podatku do końca 2017. Dodatkowo, do sejmu trafił projekt ustawy zakazującej handlu w niedzielę.

Warszawa pozostaje największym rynkiem handlowym w Polsce z najlepszej jakości i najbardziej znanymi centrami handlowymi. W 2016 roku całkowita podaż w Warszawie wzrosła do 1,49 mln m kw. Nowe projekty, które pojawiły się w warszawskiej aglomeracji to Galeria Wołomin, Galeria Legionowo oraz rozbudowa Atrium Promenady. W stolicy są jeszcze miejsca, w których mogłyby powstać nowe inwestycje handlowe, jednakże największy potencjał upatrujemy w rozwoju rynku ulic handlowych, na których planowane jest kilka nowych projektów i gdzie wielu najemców jest zainteresowanych otwarciem swoich flagowych sklepów – powiedziała Magdalena Frątczak, starszy dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, CBRE.

 

Źródło: CBRE Polska


Komentarze (0) Komentujesz jako - [zmień]

aby dodać komentarz, wpisz swój adres e-mail

WPROWADŹ SWOJE DANE, ABY DODAĆ KOMENTARZ

lub

Brak komentarzy. Twój może być pierwszy.

Zobacz wcześniejsze komentarze

Wróć